16.4.2018

Santpaulia, santtu, paavalinkukka

Santpauliat ovat aina kiehtoneet minua. Mummullani niitä oli pitkä rivi ikkunalaudalla ja ne kukkivat komeasti.
Santut ovat  alkaneet kiinnostaa ja useampana keväänä on tullut hankittua santtu silloin, kun kevätesikot huumaavat kukillaan kaupoissa. Olen todennut santut pitkäikäisemmiksi ja kauemmin kukkiviksi.
Sweet Amy Sue on rentolehtinen ja riippuvakukkainen, ainoa jonka nimen tiedän.
Tästä santusta alkoi kasvatusinto, sain tämän lahjaksi pienenä alkuna ja pakkohan se oli saada pysymään hengissä.


Onnistuin jopa jakamaan sen kolmeksi, ja sain kaikki kukkimaan.
Tämän ostin Halpahallin alennusmyynnistä muistaaksen eurolla. Elpyi ja alkoi kukkia. Todella vahvat ja tukevat lehdet. Väri lilahtavan sininen.
Tässä sama santtu Happy-purkissa. Vierellään uusin tulokas upeassa värissä.

Eipä näitä tämän enempää olekkaan, mutta haluan muita värejä, kuin ne perus vaaleanpunainen tai sininen :D

Tykkäätkö sinä santuista ja on se sinulle santpaulia vai paavalinkukka?


36 kommenttia:

  1. Hianoja färiä ja tua kerrattu o tosi söpö. Oon aina ihaallu pitkiä kukkivia santpauliariviä klasiilla, mutten oo ikinä itte siinä onnistunu. Äiteelläki niitä kasvoo.

    VastaaPoista
  2. Sweet Amy sue on todellakin suloinen, nimensä mukaan. Etsin uusia, mieluisia värejä ja hankin näitä sitä mukaa lisää.

    VastaaPoista
  3. Olen santtujen ystävä, tykkään niiden samettisista kukista ja pehmeistä lehdistä. Santtujen värimaailma alkaa olla aika monipuolinen ja kerrotuista tykkään kovin myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :) Olem myös huomannut että uusia värejä on tullut. En tosin kovin ahkerasti ole etsinyt näitä, ostan jos eteen tupsahtaa.

      Poista
  4. Ihanat santpauliat uusia värejä on tullut paljon:)

    VastaaPoista
  5. Kauniita mutta minä en osaa saintpaulioita kasvattaa. Kuolevat takuulla käsissäni kuten muutkin sisäkukat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ei nämä ole vaikeita, kun muistaa muutaman perusjutun: vettä aluslautasella eikä pintakasteluna jolloin lehdet kastuu ja viottuu. Lannoitetta veteen kukinta-aikaan.

      Poista
  6. Tykkään kyllä paavalinkukista, mutta ne eivät valitettavasti ole hoidossani kovin pitkäikäisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisella kasvilla taitaa olla niitä omia vaatimuksiaan. Varmaan yleisin syy kasvin menehtymiseen on liikakastelu, varsinkin talvella.

      Poista
  7. Ovat kyllä kauniita! Minulla on joskus saintpaulia ollut ja se oli kyllä vähään tyytyväinen..minä kun olen maailman huonoin "hortonomi" kastelemaan kukkia, en ikinä muista kun vasta siinä vaiheessa kun lehdet alkavat käpristymään tai multa lohkeilee:) Ihanaa alkanutta viikkoa♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Päde. Nämä on oikeastaan aika helppoja, kun muistaa nuo yllä mainitsemani kastelujutut.

      Poista
  8. Kauniita <3 Minulla on aika vähän huonekasveja, mutta santun tai pari varmaan hankin kunhan lapset ymmärtävät jättää äidin kukat rauhaan. Suosikkejani ovat kirjavat ja kerrannaiset lajikkeet. Mukavaa alkuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ei minullakaan ole paljoa kasveja sisällä, keskityn ulkokukkiin :)

      Poista
  9. Kauniita ovat :) Minulla on yksi joka lopetti nyt kukkimisen, joten saas nähdä saanko uudestaan kukkimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hilu :)
      Kastele maltilla ehkä kerran viikkoon alusvadin kautta. Joko annat kasvin hetken hengähtää ja kastelet pelkällä vedellä tai kastelet lannoitevedellä ja odotat uutta kukintakierrosta.
      Onnea kasvatukseen!

      Poista
  10. Kauniita ovat kyllä, mutta itse en jostain syystä saa näitä ihania kukkia elämään!
    Äidilläni oli näitä aina ja kukkivat tosi hienosti, mutta ei mulla!
    Siihen tarvitaan erilainen multasormi, kuin mulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jospa siihen tarvitaan mummusormi :D Minullakin menestyy nyt hyvin, kun olen itsekin mummu :)

      Poista
  11. Rakastan santtuja! Harmittaa kun meillä on niin pimeää, minun santtuni ei ole sen takia kukkinut aikoihin. Pitää varmaan hankkia lisävalaistusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun santut on kesät talvet luoteen puoleisella ikkunalla. Ilta-aurinko siihen paistelee.

      Poista
  12. Kyllä tykkään santpaulioista:)

    VastaaPoista
  13. Hienot santut. Minulla oli joskus nuorena santtukuume, mutta ei enää. Santtuja kyllä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mieliteot kasvien suhteen vaihtelee, sen olen todennut omalla kohdallani, samoin värimieltymykset.

      Poista
  14. Sinulla on ihana värivalikoima!
    Minulla on tällä hetkellä vain valkoisia. Ne ovat kyllä kukkineet hyvin, ehkä koska kevättalvi on ollut niin aurinkoinen. Pitäisi opetella lisäämään näitä yms. :) Talvi on meillä aika vaikea aika huonekasveille, koska ei ole valoisia viileähköja paikkoja.
    Mukavaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne voi jakaa samalla kun vaihtaa mullat. Ei ole meilläkään viileitä paikkoja ;) Ikkunalaudalla patterin päällä ja vähässä valossa ovat talvet.

      Poista
  15. Ihania Santuja sinulla tykkään niistä kovasti :)

    VastaaPoista
  16. pidän niistä kovasti. Santpaulia on minulle se tuttu nimi jo lapsuudesta.

    VastaaPoista
  17. Tosi kauniita santpaulioita! Minulla ei ole kuin yksi, mutta olisi kiva hankkia sille muutama kaveri. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt vaan hankkimaan kavereita sille :D

      Poista
  18. Ihania santtuja :) Mukavaa viikon jatkoa Sinulle!

    VastaaPoista
  19. Hei tulin vierailulle. Minulla oli samanlainen rento Santpaulia kuin sinulla, mutta minä onnistuin sen tappamaan talven aikana .Annoin onneksi anopille alun ja saan nyt takaisin alun kun mennään käymään .Minulla on kaksi muutakin väriä. Tykkään niistä kovasti. Tervetuloa kurkkaamaan minunkin blogiani jos vaikka kiinnostaisi jatkossakin. Minulla on puutarha blogi mutta talvella kun puutarha hiljenee niin postaan käsitöistä, sisustusta ja leipomista .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi on hengissä jakopala. Juu, varmasti vierailen, kiitos kutsusta. Samalla lailla täälläkin mennään: pääpaino puutarhassa totta kai, mutta talvella tulee väkisinkin postattua muusta.

      Poista

Mukava kun kävit täällä:) Jätäthän viestiä käynnistäsi, arvostan sitä!
Nice have your here:) Leave comment, please!